Nytt på Klara bokprat: recensioner

Som jag skrivit om tidigare gick jag en kurs på Svenska Barnboksinstitutet i november som handlade om att skriva barnbokskritik.  Vi var en grupp på ca 30 inspirerade barnlitteraturentusiaster som fick lyssna på de fantastiska föreläsare Ulla Rhedin, Erik Titusson, Åsa Warnqvist, Mats Berggren, Mia Österlund och Lotta Olsson. Dessutom gjorde vi skrivövningar tillsammans och enskilt. Som sagt så var det underbart, och även om jag aldrig kommer att få en enda recension publicerad och betald så var det värt det. Folk åker ju på spa för några tusen för ett par dagar, eller hur? Det här var som spa för hjärnan.

En insikt som slog mig var att, även om det så klart vore oerhört roligt att bli publicerad i en riktig tidning, så är det också omgärdat av väldigt många regler och måsten. Ett maxantal tecken till exempel. Och att friheten man har som bokbloggare då kan kännas väldigt härlig.  Jag kommer att jobba för att få bli publicerad ”på riktigt” men tills det händer vill jag ändå skriva barnbokskritik för egen publicering. Jag har därför bestämt mig för att göra en ny avdelning här på bloggen för recensioner där jag kommer att lägga upp ett urval av böcker som jag tycker förtjänar en recension. Förmodligen inte alla böcker som förtjänar en recension, det kommer jag aldrig att hinna, men så många som möjligt.

Jag kommer inte att överge BokLus för det, jag kommer att fortsätta att skriva boktips där på de böcker som jag inte hinner eller vill recensera. Och förhoppningsvis kommer tidningarnas kulturredaktioner kasta sig över mig och då blir det mindre publicerat här. Idag startar jag med två recensioner varav en är en skrivuppgift från Sbi-kursen och sedan får vi se vad jag hinner med. Bokvåren är kommen i förlagets kataloger och den kommer att ha mycket nytt och spännande med sig. För egen del vet jag redan nu att våren 2019 kommer att innebära mycket skrivande för mig, både som nämnt några andra spännande projekt som jag inte kan berätta om ännu.

Med det önskar jag alla läsare, uppdragsgivare och samarbetspartners God Jul och Gott Nytt År. I år med en gåva till Musikhjälpen och SOS Barnbyar.

Annonser