Ny oumbärlig bok om skolbiblioteksutveckling

Nu i slutet av hösten har Maria Schedvin släppt en bok på Gleerups som heter Hållbar skolbibliotekshållbar skolbiblioteksutvecklingutveckling och som handlar om just det. I åtta korta kapitel kan vi läsa om bland annat skolbibliotekets identitet, uppdrag, professionen, samarbete med skolledningen och systematiskt kvalitetsarbete. Det finns också ett avsnitt om skolan digitalisering och ett med råd till den som ska anställa en skolbibliotekarie.

Även för den med många år i yrket finna det saker att lära sig här. Och även i de avsnitt som kanske inte lär en något nytt är det bra att få saker på pränt, formulerade och genomtänkta, lätta att citera när man behöver något att hålla i handen.

För en nyutbildad bibliotekarie på sitt första jobb är boken oumbärlig, ett ABC till den verksamhet man ska bygga upp. Den fokuserar på HUR-et i skolbiblioteksverksamheten, organisation och uppbyggnad. För att få mer input kring VAD-et i verksamheten, exempel på övningar, lektionsupplägg och så vidare får man gå någon annanstans.

Av den anledningen är boken givetvis allra bäst och nyttigast för de som ska bestämma och organisera för skolbibliotek: politiker, skolchefer, rektorer. Här har den också en fördel i att vara av ett ganska nätt omfång, man läser den utan problem från pärm till pärm. Maria Schedvin formulerar sig personligt och ledigt och boken är lättsam att läsa.

Maria Schedvin har mångårig erfarenhet som skolbibliotekarie och arbetar nu som skolbiblioteksutvecklare i Malmö stad. Jag vill för transparensen också tillägga att Maria är en kär kollega till mig som jag och Lotta Davidson-Bask också intervjuat i skolbibliotekspodden Flödet, avsnitt 9.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s