Det finns så mycket bra böcker! Men hur hittar ni dem?

Dilsa Demirbag-Sten skrev i GP 21/11 2014 en debattartikel som spekulerar i att barns- och ungas ovilja att läsa kanske kan bero på att dagens böcker är för oengagerade. Läsambassadör Johanna Lindbäck bemöter detta på ett mycket bra sätt på Läsambassadörens blogg och skriver bland annat:

”Jag tycker det finns hur mycket bredd som helst i utgivningen idag, och olika ämnen och karaktärer är verkligen representerade. Jag tycker inte att det är en PERFEKT utgivning, men det är mycket större bredd än för säg 10-15 år sen. Då på den gamla goda tiden när Sverige hade god läsförmåga, ni vet. När vi verkligen var en nation som kunde det här med att läsa.

IMG_20130205_112007Jag tror boven i dramat helt enkelt är det att det är skitjobbigt att läsa om man är dålig på det. Då väljer man en annan sysselsättning istället”

Författaren Mårten Melin skriver på sin blogg att ”Ingen barnbok nu för tiden blir en klassiker” eftersom medierna erbjuder så lite utrymme åt barn- och ungdomslitteraturen att det inte alls är konstigt att de som ska köpa böcker åt den här gruppen inte hittar till den nya litteraturen. Och läses den inte kan den aldrig bli klassisk.
IMG_20130211_114727
Det är många kloka ord om barnlitteraturens svåra ställning idag. Jag har själv skrivit flera inlägg på det ämnet på Lilla skolbiblioteksbloggen, bland annat här, här, här och här.

Det jag märker på min skola är att om det är något eleverna är intresserade av i bokväg, så är det just de nyaste titlarna. Mycket ska klaffa när ett barn ska bestämma sig för att satsa all den tid och energi som läsning av en bok innebär, och att denna bok är ny, fräsch, lockande och modern är en faktor som kan IMG_20130816_091335vara till stor hjälp.

Jag avslutar med att citera Melin igen: ”Sveriges barn- och skolbibliotekarier är med få undantag de enda med en bred kunskap om nya barnböcker. Heja dem!” – Och vill man få chansen att utnyttja denna kompetens finns den nu, genom Klara bokprat.

En reaktion på ”Det finns så mycket bra böcker! Men hur hittar ni dem?

  1. […] plats i media (borträknat boktipsbloggar, där finns verkligen en massa att läsa). Själv har jag berört den i det här inlägget, där finns också länkar till de artiklar som startade diskussionen. Även debatten om tystnad […]

    Gilla

Lämna en kommentar